Wie kan beter vertellen wat het hart van Romaro is dan iemand die als kleine jongen al in het bedrijf rondliep?
En na vakantiebaantjes het bedrijf in alle facetten in zijn vingers heeft gekregen?

Algemeen directeur en eigenaar Rogier Mazurel over een onderneming van echte, trotse mensen.

Romaro maakt schoon, dat is duidelijke taal. Wat betekent schoon voor jou?
Ik houd van zuiverheid, schoonheid en van mooie dingen. Plezier in je werk begint voor mij met een schone werkplek.
Onze passie voor schoon komt terug in ons logo en onze slogan: Romaro maakt schoon. Daarin zit geen poespas, we maken het niet ingewikkelder dan het is. Schoonmaken als woord is te lang ondergeschoven geweest, gemaskeerd door moeilijke woorden als facilitaire dienstverlening en interieurverzorging. Romaro maakt schoon en daar ben ik trots op.

Wanneer en hoe ben jij in de schoonmaakbranche terechtgekomen?
Eigenlijk al heel jong, door vakantiebaantjes. Toen Romaro groeide, haalde mijn vader mij de zaak in, als manusje van alles. Leveringen rondbrengen, meehelpen bij de specialistische schoonmaak. Ik heb toen mijn schoonmaak- en veiligheidsdiploma’s gehaald. Uiteindelijk heb ik de gehele operationele lijn doorlopen, maar ook mezelf algemene zaken en het bedrijfsbureau eigen gemaakt. Daardoor leerde ik de processen kennen, inzien hoe die processen waren geregeld en kon ik mijn conclusies trekken hoe ik dat zelf wilde invullen.

In de jaren voordat ik Romaro overnam, hebben mijn vader en ik zorgvuldig de overname vormgegeven. Ik heb de opvolgersacademie gevolgd bij opleidingsinstituut De Baak in Driebergen; een unieke opleiding die aansloot op mijn situatie. We hebben zorgvuldig het team rond mij opgebouwd en toen in 2007 de overdracht plaatsvond, was alles ingericht zoals ik het wilde. Schoonmaak pakt je, dat vind je leuk. En als het je eenmaal pakt, ga je niet zo snel de branche meer uit. Als dienstverlener kom je bovendien overal.

Toen ik voor mijn vader werkte, had ik een wens. Ik wilde de hele skyline van Rotterdam schoonmaken, het Romaro gevoel bij al die bedrijven brengen. Elke keer als ik over de Van Brienenoordbrug reed en Rotterdam zag liggen, werd die overtuiging sterker.

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Mijn vader heeft Romaro in 1984 met de hulp van een groep klanten opgericht. Hij heeft klanten altijd betrokken en belangrijk gemaakt. Hij is een echte zakenman, erg vooruitstrevend, maar wel één met de menselijke factor voor ogen.

Mijn vader heeft ook de basis gelegd voor onze aandacht voor natuur en medemens. Hij hanteerde in de jaren 80 al een lijn schoonmaakproducten die biologisch afbreekbaar waren, adopteerde met het bedrijf Unicef kinderen en was al duurzaam toen dat nog geen issue was. We waren ook een van de eerste bedrijven in de branche met een ISO en VCA certificaat, voerden heel vroeg automatisering in en zijn een van de eerste ondernemingen die het convenant gedragscode schoonmaakbranche ondertekenden. Ambitie dragen we nog steeds uit.

In horizontaal toezicht, dat door de belastingdienst ooit is ingevoerd en geheel is gebaseerd op transparantie en vertrouwen, zijn we ook als één van de eersten ingestapt. Dat vertellen we eigenlijk nooit, voor ons spreekt dat voor zich.

Wat betekenen de natuur en de medemens voor jou?
Als ik door de natuur wandel, voel ik mij daar heel gelukkig. Dat zit in kleine dingen en kost niets. Als mensen de industrie steeds verder in de natuur brengen, moet je iets willen terugdoen. De zorg voor milieu en medemens staat centraal in onze bedrijfsvoering. Daar betrekken we al het personeel en ook onze opdrachtgevers in. Of het nu gaat om hoe er met afval en water wordt omgegaan, het gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen of het terugdringen van de CO2 uitstoot. Of om het ondersteunen van goede doelen, vaak gericht op kinderen met beperkingen of ziektes. Laten wij als Romaro maar het beste jongetje van de klas zijn. We nemen nu wellicht genoegen met iets minder, maar daarmee investeer je in toekomst van de planeet en onze kinderen. Dat geeft een goed gevoel.

Wat maakt jullie bijzonder of anders?
In ieder geval de combinatie van schoonmaak(onderhoud) en industriële reiniging. Er zijn maar een paar bedrijven in Nederland die dat zo doen. Het gemiddelde kennisniveau van onze mensen ligt hoger dan bij andere bedrijven. We hebben gekwalificeerde specialisten zelf in dienst en hebben ze ook zelf getraind. Wij sturen aan op resultaten en beoordelen werknemers op inzet. Daardoor ontstaat creativiteit. En dat gaat hand in hand met meten is weten.

Wij baseren ons op concrete feiten. Onze managementrapportages delen we met klanten. Wij laten ons niet snel verrassen en kunnen altijd snel inspelen op bijzondere situaties. Als de situatie complex wordt, begint bij ons de uitdaging. Wij vinden altijd een oplossing. Waar een concurrent geen oplossing kan vinden, pakken wij het op. Daarmee zijn we een kenniscentrum in de branche geworden. Onze klantrelaties zijn zonder uitzondering van lange duur. Wij zijn graag dienstbaar, komen afspraken na, zijn correct. Zie het maar als een gentleman die de deur openhoudt voor een ander. Voor ons is een klant pas tevreden als hij ons ook bij anderen aanbeveelt.

Hoe herken je iemand van Romaro?
Als je bij ons binnenloopt, zie je dat onze mensen op een positieve manier in het bedrijf staan. Mensen fluiten en iedereen heeft iets voor elkaar over. Bij Romaro zie je echte mensen. Trotse mensen die met plezier werken, omdat ze goed worden behandeld en goed zijn in hun werk.

De sleutel tot succes is dat je mensen goed blijft behandelen. Ons ziekteverzuim is daar een goede indicator voor. Dat ligt historisch al heel lang ver onder het gemiddelde in de branche. Dat komt volgens ons ook door ons uitgebreide preventiebeleid. Daarmee waren we pilotbedrijf voor de branchevereniging OSB.

Wie zijn jullie opdrachtgevers?
Wij focussen op kwaliteit en bedienen het segment van de markt dat daar gevoelig voor is. Kwaliteit is voor ons meer leveren dan wat er letterlijk in het bestek staat. Wij kunnen alle branches schoonmaken. Wij verzorgen optimale dienstverlening tegen reële prijzen. Bij Romaro gaan prijs en kwaliteit hand in hand. Als er heel goedkoop wordt ingekocht, ga je beperkt leveren en komt er voor elk klein verzoek een rekening. Wij kunnen voor elke prijs schoonmaken, maar niet voor elke prijs dienstverlenen.

Wat zijn jullie ambities en wat is jullie plek in de markt?
Wij specialiseren ons verder op reguliere en specialistische schoonmaak van gebouwen en industriële reiniging van fabrieken en bedrijfsterreinen. Daarmee wordt onze rol als kenniscentrum alleen maar groter. Wij hebben niet de ambitie om de catering, de groenvoorziening of beveiliging te doen. Wij willen een kennisvat zijn. Als je echt een probleem hebt, is Romaro degene die de oplossing geeft.

Onze vragen betreffende het inventariseren, vaststellen van de prijs en plan van aanpak gaan gewoon net even verder. Om tot de kern van een probleem te komen, moet je jezelf bezighouden met de daadwerkelijke schoonmaakmaterie en niet met de taal van managementoplossingen. Al die mooie tekst zegt niets, als er een oplossing moet worden gevonden. In onze markt zie je een kleine groep grote bedrijven en heel veel kleine bedrijven. Wij zijn een middelgroot bedrijf, daar zijn er niet zoveel van. Wij zijn groot genoeg de meest complexe opdrachten uit te voeren , van kantoren tot petrochemische terreinen. En klein genoeg om iedere klant, groot of klein, te waarderen en te ontzorgen.

Nieuws